بلغارستان در جنوب شرقی اروپا واقع شده، پایتخت بلغارستان صوفیه و مذهب رسمی آن مسیحی ارتدوکس است.زبان رایج بلغارستان  بلغاری است که با خط سیریلی نوشته می‌شود.کشور بلغارستان در نیمکره شمالی و شرقی، در جنوب شرقی قاره اروپا و در غرب دریای سیاه واقع شده و با کشورهای رومانی در شمال، صربستان در غرب و ترکیه و یونان در جنوب همسایه است. از شهرهای مهم بلغارستان می‌توان به پلوودیف، وارنا، روسه و بورگاس اشاره کرد. مذهب عموم مردم بلغارستان مسیحی ارتدوکس است و 9 درصد از آنها مسلمانند. واحد پول این کشور لوا است که در تاریخ این سفر هر دلار 1.5 لوا و هر یورو 2 لوا بود.
شهر وارنا یکی از قدیمی ترین شهرهای اروپاست و سومین شهر بزرگ کشور بلغارستان است با جمعیتی بالغ بر 300 هزار نفر و از نظر تاسیسات بندری و صنعتی دومین شهر بعد از بورگاس تلقی می شود.
دهم شهریور پرواز همانند اکثر پروازهای ایرانی با تاخیر انجام شد با حدود ۴۵دقیقه تاخیر ١٩:۴۵ تهران را به مقصد وارنا ترک کردیم. مسیر پرواز ٣ساعت و ۵دقیقه بود که جاتون خالی ٢-٣ تا بچه ٣-۴ ساله دور و بر ما بودن که تا خود وارنا یه بند داد و فریاد میکردن خوشبختانه از اینجا امارشو رو گرفتیم و فهمیدیم با ما تو یه هتل نیستن:))

ساعت ١٠:۵٠ به وقت ایران به وارنا رسیدیم که ساعتهامون رو ١.۵ ساعت عقب کشیدیم. دمای هوای وارنا نزدیک به ٢٠ درجه بود هوایی بسیار مطلوب و خیلی کم شرجی. فرودگاه وارنا قدیمی، کوچک و نچندان زیباست. تو فرودگاه موقع چک کردن بطور رندوم یه سری از مسافرا رو نگه میداشتن تو اتاقی میبردن و چند تا سوال میکردن که ما هم جزشون بودیم سوالاتی مثل چه کشورایی رفتی؟ چقدر پول با خودت اوردی؟ شغلت چیه؟ به هر حال ٢٠-٣٠ دقیقه ای معطل شدیمو بعد بسمت هتل حرکت کردیم.
سواحل گلدن سندز (ماسه های طلایی) حدود ١٠٠هتل داره در محدوده ای به طول ۵کیلومتر است که خیابان کناره ساحلی اش مهمترین محل تفریحات و تجمعات توریست ها می باشد رستورانها، دیسکو ها، کافه ها، مغازه ها، کازینوها و ... همگی در اطراف این خیابان و به نوع نزدیک ساحل هستند. اینطور که میگن در سال ۶.۵ میلیون توریست به بلغارستان می آیند که ایرانی ها در میانه رده بندی هستند.

هتل گرند هرمیتاج (ملینا) بزرگترین هتلهای منطقه گلدن سندزه ، با ٢ویو دریا و جنگل، هتلی با بیش از ٧٠٠ اتاق و با اینترنت رایگان بی سیم و باسرعت بالا. امکانات جانبیش از لحاظ استخر و فضای اختصاصی خوب بود. ساحل اختصاصی نداشت اما منطقه روبروی هتل دارای محوطه مناسبی برای استفاده از ساحل وجود داشت که باید تخت و سایبون رو ٣و ٨ لوا کرایه میکردی. نکته ای که برای این هتل جای تعجب داشت این بود که بر عکس هتلهای گرجستان، تایلند، ترکیه و... امکانات اولیه تهیه نوشیدنی مثل آب و چای در اتاق وجود نداشت. ما ٢تا بطری کوچک اب معدنی رو ٨ لوا از هتل گرفتیم.

وارنا سه قسمت تفریحی داره اولیش دروژباست که از سال ١٩٠٨ شکل گرفته و ۴٣ هتل داره که یکی از اقامتگاه های شاه ایران هم اونجا بوده، منطقه دوم همین گلدن سندزه، آلبنا منطقه سومه  که ١٢ کیلومتری گلدن سندزه هتل هاش اکثرا ۴ستاره اند، تنها یه هتل ۵ستاره داره به نام فلامینگو.
برای تور شب اولمون تور شبهای بلغاری روانتخاب کردیم که در منطقه آلبنا بود.
ابتدا با قطاری فانتزی حدود ١٠ دقیقه کل منطقه رو چرخیدیم. سپس به رستورانی رفتیم که در جلو در با نان و نمک از همه استقبال کردن بعد مراسمی در حدود ۴-۵ ساعت اجرا شد که شامل انواع رقص های بلغاری، عربی، روسی، اسپانیایی و... حرکات نمایشی رقص بر روی آتش ، به همراه شام و مخلفاتش بود.

در روز دوم تور روستای بلغاری رو از داخل شهر انتخاب و خریداری کردیم، این نکته رو باید عنوان کنم که قیمت تورهایی که توسط تور لیدر ایرانی در محل هتل ارائه میشه به طور متوسط ٢٠-٣٠٪ گرونتر از تورهای شهر بود برای همین بهتون پیشنهاد میدم از اونجا تورهاتون رو انتخاب کنید. ساعت ٩:۴۵ با ١٠-١۵ دقیقه تاخیر از هتل حرکت و ابتدا از بخشی از پارک ملی دیدن کردیم انواع درختان و گیاهان به همراه موزه و معبد سنگی که مربوط قرن ١٣ میلادی رو در اونجا میتونید ببینید.

سپس به جنگل سنگ رفتیم محوطه ای به طول حدود ١٢ کیلومتر از انوع سنگ ها به اشکال مختلف وجود داشت که عنوان میشد در حدود ۵٠ میلیون سال پیش دریایی بوده که این سنگها از بقایای آن میباشد.

در مرحله آخر به روستای دونا رفتیم جایی که همانند تور شبهای بلغاری با نان و نمک و رقص محل مور استقبال قرار گرفتیم و بعد از صرف ناهار در محل رستوران به طور نمادین مراسم ازدواج ٢زوج را از خواستگاری تا عروسی برامون اجرا کردن البته بطور اتفاقی در محل همون رستوران مراسمی واقعی ازدواج ٢زوج در حال برگزاری بود که برامون جالب بود. بعد از مراسم در استخر محلی ای که از آب چشمه تغذیه میشد شنا کردیم آبی بسیار زلال و خنک بعد از شنا با کیک به عنوان دسر ازمون پذیرایی کردن و نهایتا در حدود ساعت ۵ به هتل برگشتیم.

روز سوم (دوشنبه) به سمت مراکز خرید شهر وارنا رفتیم در ابتدا از مرکز خرید بلغاری دیدن کردیم که همانند یکی از شعبه های شهروند ما و یا شعبه های دی تو دی در دوبی بود جنس های جالبی نداشت و عمدتا کیفیت پایین بودن. سپس به وارنا مال و گرند مال رفتیم هر دو از مراکز خرید اصلی شهر وارنا هستند البته مرکز دیگری به نام وارنا تاور هم هست که میگفتن تازه افتتاح شده. در دو مرکز خرید یاد شده اکثر برندها شعبه داشتند اما به لحاظ کاهش ارزش قیمت ریال نسبت به دلار تقریبا قیمتها از لحاظ ریالی بالا بود. نکته قابل توجه این بود که پولهای چندین نفر از افراد تور رو اونجا زدن که باید بسیار مراقب بود. ناهار رو در همونجا از فست فودهای KFC، Mcdonald ، Burgerteen و ... میشه تهیه کرد.

چون زمان اعلام شده از طرف تور محدود بود ما ترجیح دادیم بیشتر بمونیم و خودمون تنها برگردیم ، بعد از خرید به منطقه مرکزی شهر رفتیم و از کلیسای جامع (Cathedral) دیدن کردیم این کلیسا متعلق به قرن ١٣ و از قدیمی ترین و معروف ترین بناهای تاریخی شهر است.

محل مرکزی تئاتر و مغازه های خرید، دیسکوها و غیره در نزدیکی این کلیسا بود چون خسته بودیم ترجیح دادیم یه روز دیگه رو برای دیدن این منطقه اختصاص بدیم. از اونجا تاکسی با قیمت ٢۵ لوا تا محل هتلمون کرایه کردیم. این رو هم جا داره بگم که قیمت بنزین حدود ٢.۵ لوا بود و با توجه به صحبتهایی که با راننده داشتیم فهمیدیم با توجه به تعطیلی اکثر کارخانه های صنعتی وضعیت اقتصادی و کاری مردم تعریفی نداشت و حدود ۴-۵ ماه از سال بخاطر حضور توریست ها کار و کاسبیشون رونق داره. شام رو در رستوران خانه استیک (Steak House) در گلدن سندز خوردیم و  بعد از صرف چای در یکی از کافه ها به کنار دریا رفتیم و از آرامش بسیار زیادش لذت بردیم.

روز چهارم تور بالچیک رو انتخاب کردیم در ابتدا از یه کارگاه سفالگری دیدن کردیم سپس راهی منطقه کالیاکرا و بالچیک شدیم.
کالیاکرا (kaliakra) تقریبا در حد فاصل ٢٠ کیلومتری کشور رومانی واقع شده. دماغه کالیاکرا شامل یک ساحل سنگی با ارتفاع ٢٠٠ متر در دریای سیاه، به احترام دختری به همین نام به عنوان نماد مردم مسیحی این منطقه که در جریان حمله مسلمانان عثمانی حاضر به تغییر دین خود نشدند و خود را از بالای این دماغه به دریا انداختند نامگذاری شده است. بناهای دختر چهل ساله و کلیسای سنت نیکولای از بناهای مهم این قسمتند لازم بذکر است در سال ١٩٠١ به دلیل زلزله ای شدید اکثر بناهای این منطقه شامل کلیسا و حمام رومی بطور کامل تخریب شده اند. کاشفان مقدونیه ای با انجام حفاری های مختلف اشیاء گوناگونی را پیدا نموده اند که در یک موزه در معرض دید عموم قرار گرفته است.

سپس از منطقه بالچیک دیدن کردیم. بالچیک شهری ساحلی و بسیار قدیمی با بیش از ۴٠٠ سال قدمت (البته در مقایسه با قدمت بناهای کشورمون زمان خاصی نیست) در فاصله حدود 30 کیلومتری گلدن سندز می باشد در اونجا یک ساعت وقت گشت داشتیم که در یکی از رستوران ها برای ناهار دو غذای تقریبا خاص بلغارستان رو سفارش دادیم.

سچ (Sach)

در نهایت به سمت باغ ملکه رومانی رفتیم. این باغ که به Botanik garden نیز نامیده میشود، اقامتگاه ییلاقی ملکه ماریا، ملکه فقید رومانی بوده. عمارت آن ترکیبی است از گلچین سبکهای شرقی و اروپائی، با بوستانهای جذاب با بیش از 600 گونه گیاهان نادر و کمیاب در سراسر جهان از جمله سرو شیراز.

تیکه تیکه که قسمت های مختلف رو می دیدیم دوباره به یه مراسم عروسی برخورد کردیم که جالب بود. در بخشی از باغ ساز بلز بود که وقتی نوازندش متوجه شد ایرانی هم در تور هست آهنگ تولد مبارک رو زد و ما خوندیم، بعدش هم آواز گل گلدون رو براشون خوندیم و مورد تشویق جمعیت حاضر قرار گرفتیم.

در قسمت دیگری از باغ شراب های معروف دنیا برای افراد توضیح داده میشد و بهشون میدادن تست کنن یکی از اونها شراب شیراز بود و چون من و دوستم تنها ایرانی اون تور ۴٠ نفره بودیم ازمون خواستن توضیح بدیم که براشون از شیراز یه توضیحاتی دادیم. شرابهایی با نام :
Missi
Apple
Elleanna
Regina(شیراز)
Ducessa
Nikolae aragh
Aaron(کنیاک 30 ساله)
سپس کلیسای مخصوص ملکه رو دیدیم و بعد محل سکونت اصلی ملکه ماریا رومانی.

در نهایت یه تیکه سنگ در اونجا دیدیم که شعری به زبان فارسی روش حک شده بود. دوباره تور لیدر خواست این رو برای همه ترجمه کنیم البته زبانش فارسی سلیس نبود البته من دست و پا شکسته یه توضیحاتی دادم ؛) البته یکی از دوستام توضیحات دقیق تری با دیدن عکس این سنگ داد که زبان ترکی با الفبای عربیه و اینگونه ترجمه اش کرد.

به باغ این جهان پر مروت آمدم
برای دردم هیچ درمانی نیافتم
گشتم و بالاتر از درمان تو چیزی نیافتم
ای خدا لطفت را به من ارزانی دار ، محتاجم
به ذره ایاز باغ جنت (؟) تو راضی ام

جانم را فدای امر تو کردم
(خط آخر ناخوانا بوده)
حدود ساعت ۶ به هتل برگشتیم زمان ترک اتوبوس تمام افراد برامون دست تکون دادنو کلی ازمون تشکر کردن. پس از استراحتی کوتاه به کنار ساحل برای صرف شام رفتیم که دنر کباب رو دوباره تست کردیم و واقعا عالی بود.

روز پنجم تصمیم گرفتیم تا ظهر به کنار ساحل بریم. حدود ساعت ٣ بسمت وارنا رفتیم ابتدا خواستیم با اتوبوس بریم زمانیکه در ایستگاه منتظر اتوبوس بودیم متوجه شدیم هر نیم ساعت یا یه ساعت یه بار اتوبوس میاد که با تاکسی ای به مبلغ ١۵ لوا توافق کردیم که ما رو به مرکز شهر وارنا ببره. در برناممون این بود که به یه تئاتر بریم ولی متاسفانه متوجه شدیم همه روزه اجرا ندارند و زودترین اجرا ١٠روز دیگه بود. بنابراین به موزه باستان شناسی وارنا رفتیم بلیطش ١٠ لوا بود و پس از اون در قسمت مرکزی شهر پیاده روی کردیم و از پارک معروف اونجا هم دیدن نمودیم، مرکز شهر وارنا بسیار قدیمی همانند خیابان های منوچهری، 15 خرداد، سی تیر و ... بود. در آخر با تاکسی (٢٠لوا) به هتل برگشتیم.

روز ششم جیپ سافاری رو انتخاب کرده بودیم (۴۵لوا) ساعت ١٠ یه جیب ۶نفره ما رو از هتل سوار کرد و بهمراه یه جیپ ۶ نفره دیگه به سمت جنگل و کوه رفتیم از میون روستای کرانوا گذر کردیم و بعد از توقف در چند جای مختلف که مناظر زیبایی داشت، پس طی حدود چندین کیلومتر در جنگل به خانه ای در روستای آرسنوا رفتیم که یه خانواده متشکل از یه زن و شوهر و ٢ فرزندشون از ما استقبال کردن ابتدا به کارگاه تهیه مشروبات سنتیشون و پس از توضیحات به سر میز ناهار رفتیم سالاد و جوجه کباب رو خوردیم و خانواده با اجرای موسیقی زنده ما رو سرگرم کردن. نکته جالب  این بود که تمامی افراد تور با هم صمیمی شده بودیم بطوریکه وقتی فهمیدن دوستم حالش نامساعده بشدت سعی در ارائه راهکار برای بهتر شدنش بودن که در نهایت هم موفقیت آمیز بود؛). در حدود ساعت ٣ به هتل برگشتیم.

روز هفتم هم بیشتر به گشت و خرید گذشت و ساعت 11 شب به وقت وارنا با 1 ساعت تاخیر به سمت ایران برگشتیم
نکاتی باید توجه داشت به شرح ذیل می باشد:
١-در این نوع سفرها نباید پیکج all enclusive رو انتخاب کرد زیرا اگه بخواهید از تورهای داخلی استفاده کنید بیشتر ناهار و یا شام ها رو در بیرون هتل و در داخل خود تور استفاده میکنید و اینکه در گلدن سنذر بیشتر تفریحات در خارج از هتله و اگه قرار باشه برای شام و ناهار به هتل برگردید کلا وقتتون رو از دست میدید.
٢- هزینه های پزشکی بسیار بالاست و حتی الامکان مراقب سلامتیتون باشید و حتما خودتون رو در این سفر بیمه کنید.
٣- نرخ ارز در روز و شب با هم فرق میکنه و در شهر مثلا در مرکز خریدها بهتر میتونید پولتون رو تبدیل کنید و هرگز با دستفروش ها حتی با نرخ بالاتر پولتون رو تبدیل نکنید.
و حتما دقت کنید که تاریخ پولهای بلغاری از سال ١٩٩٩ به بعد باشه چون قبل تر از آن تقلبی می باشد.
4- نرخ تورهای شرکت ایرانی: «شب بلغاری 55 لوا، جیب سافاری 60 لوا (بیرون هتل 45 لوا)، تور بالچیک 75 لوا (بیرون هتل 38 لوا-بدون غذا)، روستای بلغاری 65 لوا (بیرون هتل 52 لوا)، جزیره نسبر 60 لوا، گشت دزدان دریایی 53 لوا، پارک آبی 30»