سفر دیگری به صورت زمینی اینبار ترکیه و گرجستان،سفری طولانی (4000 کیلومتر) اما بسیار خاطره انگیز و حاوی تجربیاتی مفید. قبل از اینکه این پست رو شروع کنم فقط این نکته رو عنوان کنم که در قسمت "ادامه مطلب" اطلاعات و نکات جزئی تری از سفر رو برای کسانی که قصد سفر زمینی به ترکیه و گرجستان دارن نوشتم.

"مسیر 4000 کیلومتری سفر"

خب از اینجا شروع کنم که از اواخر خرداد تاریخ سفرمون رو فیکس کردیم و به لحاظ اینکه ترکیه نیازی به اخذ ویزا نداشت تنها برای گرجستان اقدام کردیم، سال گذشته بعد از اخذ ویزای ارمنستان وقتی با سفارت گرجستان در تهران تماس گرفتیم گفته شد که ویزا تنها در مرز صادر میگردد و ما تنها به دیدن ارمنستان اکتفا کردیم اما امسال از خوش شانسی ما این امکان فراهم شده بود و ما از طریق سفارت گرجستان در تهران ویزاهامون رو گرفتیم اما حدود ١۵ روز طول کشید البته این تاخیر به خاطر عدم پرداخت به موقع هزینه ویزاها بود که در حالت عادی ١ هفته طول میکشه.

چهارشنبه شب حدودای ساعت ١٠:٣٠ شب (من و همکارام که ٢ ماشین ٢٠۶ بودیم) به سمت مرز بازرگان راه افتادیم حدودای ساعت ١٠-١٠:٣٠ صبح پنج شنبه به مرز بازرگان رسیدیم. طبق تحقیقاتی که از قبل انجام داده بودیم و از چندین وبلاگ و چند نفر از دوستان پرسیده بودیم انتظار داشتیم که حداکثر ٢ ساعت در مرز معطل بشیم اما با ترافیک شدید ماشین ها و اتوبوس ها مواجه شدیم که در این بین از اونجایی که بعضی از ما ایرانی ها هنوز با معنای واژه نوبت بیگانه هستیم و جلو زدن تو صف رو به معنای زرنگی میدونیم خیلی ها بی نوبت خودشون رو از ما جلو انداختن که این موضوع با اعتراض ما و ماشینهای عقبی مواجه شد اما حاصلی جز درگیری راننده یکی از ماشینهای عقبی با ماشینهای دیگه و در نهایت کتک کاری شدید اون دو نفر نداشت...خلاصه بگم برای کارهایی که مجموعا در ٢ تا مرز ٣٠ دقیقه نهایت ١ ساعت وقت نمیبرد ما ٧ ساعت معطل شدیم ساعت ۵:٣٠ تو خاک ترکیه بودیم که به لحاظ اختلاف ساعتی ما و ترکیه ساعتمون رو روی ۴ تنظیم کردیم و راهی شهر ترابزون شدیم...

بدلیل اینکه نمیدونستیم حداکثر سرعت تو ترکیه چقدره قرار شد با سرعت 90 تا بریم جاده تا ارزروم بسیار افتضاح بود کلی چاله چوله داشت...در شهر آگری (Agri) برای ناهار توقف کردیم، رستوران BAYRAM ALISVERIS غذای بسیار خوبی داشت. در ترکیه چند تا غذا جز غذاهای معروفشه اسکندرکباب، دونرکباب و آداناکباب.

"اسکندر کباب"

"آداناکباب"

با توجه به معطلی بیش از اندازه در مرز و سرعت کمی که رانندگی میکردیم حدود ساعت 10 به شهر ارزروم رسیدیم و ترجیح دادیم که شب رو در اونجا بمونیم. از اولین نفری که آدرس هتل خواستیم ما رو با ماشین خودش تا دم در هتل راهنمایی کرد (هتل KRAL) ازنکات جالب در شهر هایی که از ترکیه دیدیم حجاب کامل اکثر خانمهاش و همچنین داشتن مساجد زیاد و بسیار زیبا بود که همگی مساجد به سبک مسجد ایاصوفیه طراحی شده اند.

"ارزروم"

صبح جمعه حدود ساعت 10-10:15 به وقت ترکیه راهی شهر ترابزون شدیم جاده ارزروم-ترابزون به نسبت جاده مرز تا ارزروم بهتر بود به حدودای 40 کیلومتری ترابزون که رسیدیم با تغییر ناگهانی هوا مواجه شدیم چندین درجه هوا خنک تر شد و مناظره سرسبز تر شدن ... با چند توقف کوتاه ساعت 3 به ترابزون رسیدم و بعد از چند پرس و جو آخر هتل SAGIROGLU رو انتخاب کردیم.

هتل خوبی بود و در مرکز شهر بود و برای همین بعد از مستقر شدن در هتل، ماشینها رو پارک کردیم و پیاده برای صرف ناهار به رستوران رفتیم بعد ناهار سری هم به ساحل دریای سیاه زدیم که اونجا به صورت اتفاقی با شخصی به نام "حسن" آشنا شدیم مرد بسیار خونگرم و صمیمی ای بود و که به گفته خودش اصلا ترکی بود اما با خانواده اش آلمان زندگی میکرد و چند هفته ای رو برای بیماری پدرش به ترابزون اومده بود. با اصرار زیاد از ما خواست که باهاش باشیم و چند جای دیدنی رو بهمون نشون بده. سوار ماشینش شدیم و ابتدا ما رو به کوهی (اگه اشتباه نکنم به نام BOZTEPE ) برد که مشرف به شهر ترابزون بود و منظره زیبایی داشت اونجا سر هر میز یه سماور و قوری برای صرف چای قرار میدادن و خیلی جالب بود. سپس به مرکز خرید فروم FORUM رفتیم یکسری خرید کردیم و در نهایت ما رو دم هتل رسوند و واقعا مهمونوازی رو به حد اعلی رسوند.

"ساحل دریای سیاه - ترابزون"

"حسن آقا که در ترابزون حسابی به ما لطف داشت"

شنبه صبح حدود ساعت 11:30 به سمت شهر مرزی سارپSARP (مرز ترکیه-گرجستان) حرکت کردیم جاده ای به مراتب بهتر از دیگر جاده های ترکیه و زیبا، در کنار دریای سیاه...حدود ساعت  4:50 به مرز رسیدیم اونجا هم به خاطر وجود یه بازار مرزی در ترکیه (ISTAMBOL BAZAR) شلوغ بود که بعد از حدود 3 ساعت وارد خاک گرجستان شدیم ساعتها رو 1 ساعت جلو بردیم (ساعت گرجستان 30 دقیقه از ایران عقب تر میباشد) و به سمت شهر باتومی (BATUMI) که در حدود 15 کیلومتری مرز راهی شدیم.

شهر ساحلی باتومی بسیار زیبا بود مخصوصا در شب چون اکثرا ساختمان با نورهای مختلف و رنگی نورپردازی شده بودن. که بعد مشخص شد که دولت با هزینه خودش نمای تمامی ساختمون ها رو بازسازی کرده. در باتومی از طریق یکی از دوستان با آقای ضیاءدوست آشنا شدیم که در سازمان گردشگری گرجستان کار میکرد و به نوعی تورلیدر ما شدند(که اگر کسی خواست میتونه از طریق ایمیل شمارشونو از من بگیره). ما رو به هتلی به نام(SAN"APIRO) در کنار ساحل برد که هتل بسیار زیبا و خوبی بود...شهر باتومی کاملا توریستی و دیدنی و دارای رستوران ها و کافه های بسیار زیبایی است. از غذاهای معروف گرجستان میتوان به خاچاپوری (khachapuri)، خینکالی (Khinkali)، چاناخی (Chanakhi) اشاره کرد:

"هتل شرایتون - باتومی"

"باتومی"

خاچاپوری:مواد اولیه این غذا عبارتند از آرد، تخم مرغ، پنیر و روغن.ترکیبات آن طوری است که نیازی نیست با نان یا برنج خورده شود بلکه به تنهایی انرژی و پروتئین کافی را به بدن می رساند. گرجی ها اغلب عادت ندارند که در طول روز غذای مفصلی بخورند بنابراین بسیاری از مردم به خوردن یک خاچاپوری بسنده می کنند.

چاناخی: تشکیل شده است از گوجه های درسته پخته، تکه های بادمجان، تکه های گوشت بره، فلفل سبز درشت همراه با سیر و سبزیجات.

خینکالی: خمیرهای پخته ای است که در داخل آن گوشت چرخ کرده وجود دارد. فلفل سیاه هم  در آن استفاده می شود.

ضمنا یکی از سالادهای معروف اونجا سالاد سزار بود که خیلی خوشمزه بود...

غیر از اماکن دیدنی داخل شهر باتومی در 40 کیلومتری باتومی آبشار زیبایی به نام مخونستی (MAKHUNSETI) هست که بسیار بکر و قشنگه...

از دیگر مناطق دیدنی باتومی، "باغ ملی" (National Park-Garden) بود که در اونجا انواع اقسام درختان و گیاهان از تمامی نقاط جهان وجود داره..باغی سرسبز و دیدنی.

"نمایی از دریای سیاه - باتومی از باغ ملی"

در حدود 4 روز در باتومی بودیم و چهارشنبه حدود ساعت ١١:١٠به وقت محلی به سمت تفلیس پایتخت گرجستان راهی شدیم. با اینکه مسیر جوری بود که از دریا فاصله میگرفتیم اما کماکان سرسبزی و زیبایی خودش رو به همراه داشت...

در مسیر تفلیس از شهر گُری (GORI) عبور کردیم و بسیار گذرا این شهر رو هم دیدیم. گُری زادگاه استالین بوده است و در حال حاضر در آن موزه ای از وسایل، میز کار و زندگی او در اونجا وجود داره، حتی عنوان میشد قطاری که استالین با اون به ایران آمده بود نیز در بخشی از شهر به نمایش گذاشته شده...آخرین مجسمه استالین هم چندین روز پیش از رسیدن ما از یکی از میدان های شهر برداشته شده و به موزه انتقال پیدا کرده بود که ما تنها آخرین بقایای مجسمه رو شاهد بودیم...

"مجسمه ای در شهر گُری"

"میدانی که تا چندی قبل مجسمه استالین در اونجا بوده"

حدود ساعت ٧ وارد تفلیس شدیم... از طریق GPS و نقشه ای که همراه داشتیم با کلی بساط چند تا هتلی رو که قبلا از آقای ضیاءدوست و دیگر دوستان پرسیده بودیم رو پیدا کردیم که نهایتا هتل VIP VICTORIA رو انتخاب کردیم که به لحاظ اینکه نقدا میخواستیم پول هتل رو پرداخت کنیم تخفیف خوبی برای ما قائل شد ( اتاق 2 نفراش 80 دلار).

"تفلیس"

شهر تفلیس هم شهر زیبایی بود که در ابتدا کلیساهای زیاد در سبکهای مختلف معماری و همچنین مجسمه های فراوان توجه آدم رو به خودشون جلب میکنن...در تفلیس برای خلاف باتومی تیپها و لباس های مردم رسمی تر هست و اکثرا هم محلهای تاریخی برای دیدن داره تا طبیعت...

از جمله این مناطق میتوان به کلیسای بسیار دیدنیه سامبا (SAMEBA) اشاره کرد و طراحی بسیار زیبا و خاص که فوق العاده برای گرجستانی ها مقدس و قابل احترامه.

"کلیسای سامبا"

یکی دیگر از کلیساهای تفلیس کلیسای متخی (METEKHI) که تقریبا مشرف به شهر میباشد.

یکی از دیگر بناهای شهر تفلیس "نارین قلعه" میباشد که از بالای آن میتوان کل شهر تفلیس رو مشاهده کرد این بنا به همراه حمامهای گوگردی زیبایش و همچنین مسجد جمعه ( تنها مسجد فعال مسلمانان در گرجستان) از دوران شاه عباس صفوی در تفلیس ساخته شده است.

شهر تفلیس چندین دریاچه در اطراف خودش داره که یکی از اونها دریاچه لاک پشت هاست که دیدن اونجا و طبیعتش خالی از لطف نیست.

"دریاچه لاک پشت ها"

از دیگر قسمت های تفلیس میتوان به منطقه OLD TOWN اشاره کرد که در آنجا نمای قدیمی شهر تفلیس قابل مشاهده هست...

"کلیسایی در قسمت قدیمی شهر تفلیس"

بعد از 2-3 روز گشت و گذار در تفلیس شنبه ساعت 8:30 راهی مرز پسوف ( مرز گرجستان و ترکیه) شدیم. طبیعت نزدیک به مرز چه در گرجستان چه در ترکیه واقعا زیبا بود که هر چه از قشنگیش بگم کمه...سعی میکنم با عکسها گوشه ای از این زیبایی رو بهتون نشون بدم...

این رو هم اضافه کنم که مرز پسوف بسیار خلوت بود جوری که ما در عرض 15-20 دقیقه این مرز رو رد کردیم...گفته میشه این مرز تا حدودهای ساعت 6-7 به وقت گرجستان باز هست.

بعد از پشت سر گذاشتن جاده ای کوهستانی و سرسبز دوباره وارد یکی دیگر از جاده های افتضاح ترکیه شدیم جاده ای که ما رو به سمت شهر کارز (KARS) راهی میکرد. شاید اگه کلا لفظ جاده رو به کار براش نبرم بهتر باشه.

در شهر کارز برای ناهار توقف کردیم و سپس راهی مرز بازرگان شدیم...حوالی ساعت ١٠- ١٠:١۵ شب به ایران رسیدیم و با چند ساعتی استراحت، یکشنبه ظهر تهران بودیم...و باز باید بگم که سفر بسیار خوب و حاوی تجربیات مفید و ارزنده ای بود...

ضمنا همونطور که گفتم در قسمت ادامه مطلب یک سری نکات برای افرادی که قصد سفر به ترکیه و گرجستان رو دارند نوشتم که میتونید ملاحظه بفرمایید...

برای سفر به نکات زیر حتما توجه نمایید:

1- بر خلاف مرز نودوز ( ارمنستان)، در داخل مرز بازرگان محلی برای نصب پلاک بین المللی وجود نداره پس قبل از ورود به پایانه مرزی در خود شهر بازرگان پلاک ماشینتون رو نصب کنید.

2- برای ورود به خاک ترکیه نیاز به داشتن بیمه هست که قیمت بیمه در خاک ترکیه در حدود 40-50 هزار تومان میباشد در حالی که در همون شهر بازرگان (قبل از ورود به پایانه مرزی) میتوانید با 24 هزار تومن بیمه نامه 3 ماهه رو تهیه کنید.

3- بعد از اینکه به خاک ترکیه وارد میشید یه عده لباس شخصی با حالتی بسیار جدی ازتون میخوان که مدارک ماشینتون رو بهشون بدید. به هیچ وجه مدارکتون رو بهشون ندید چون اونها میخوان در قبال انجام چند کار ساده که خودتون براحتی میتونید انجام بدید ازتون پول بگیرن. این موضوع در مرز سارپی هم (البته خیلی به ندرت) مشاهده میشه.

4-کل مسافت طی شده 4000 کیلومتر بود که به استثای حدود 500 کیلومتر که در شهرها و مسافتهای فرعی جهت دیدن اماکن تفریحی پیمودیم بقیه در مسیر جاده ها بود.

- تهران (اتوبان شیخ فضل الله) - مرز بازرگان : 908 کیلومتر

5- میزان مصرف بنزین :

- 47 لیتر تهران (باک پر)

- 41 لیتر تبریز

- 14 لیتر بازرگان ( باک پر)

- 20 لیتر ترابزون (البته حدود 10 لیتر بنزین داشتم میتونستم کمتر بزنم)

- 23 لیتر + 28 لیتر باتومی

- 28 لیتر + 17 لیتر تفلیس

- 20 لیتر بازرگان

- 36 لیتر تبریز

مجموعا 274 لیتر بنزین که حدود 15لیتر در انتهای مسیر در باک باقی بود.

هزینه یک لیتر بنزین در ترکیه : 3.67 لیر ( حدود 2450 تومان)

هزینه یک لیتر بنزین در گرجستان : 1.80 لار ( 1030 تومان)

اگر برای باتومی نیاز به رزرو هتل و یا لیدر داشتید به من ایمیل بزنید تا شماره تلفن و مشخصات اون فرد رو براتون ارسال کنم.