چند وقتیست که بدلیل شرایط جدید کاری و همچنین ترافیک شدید خیابونهای تهران مجبورم از سیستم حمل و نقل شهری استفاده کنم و چون در مسیر امکان دسترسی به مترو اونطور راحت نیست، مجبور به انتخاب اوتوبوس هستم...

واقعا جا داره که از سیاست گذاری ها و طرح های خلاقانه و بسیار عالی مسئولین محترم کمال تشکر رو داشته باشم که جدا گند زدن به این سیستم.چرا؟

اجازه بدید از اینجا شروع کنم بطور مثال و موردی مسیر تجریش-راه آهن رو بررسی میکنیم. در ابتدا همهء اتوبوس ها بلیطی بودن که یهو سر و کله یکسری اتوبوسهای خصوصی پیدا شد که با رقمی بین ١٠٠ تا ٢٠٠ تومن مسافر سوار میکردن اما خب مزیتشون این بود که هم خلوت بودن و تو گرما و سرما، کولر و بخاری داشتن و کلا خوب بودن ... کم کم تعداد این اتوبوسها بیشتر و بیشتر شد تا جایی که اگر جای نشستن هم نداشت باز مردم سوار میشدن چون خیلی ها برای وقتشون بیشتر ارزش قائل بودن تا اینکه حالا بخاطر ١٠٠ تومن صبر کنن تا اتوبوس بلیطی بیاد، به هر حال مسیر خوب در زمان های اوج شلوغی هم به دلیل اینکه چندین خط تو این مسیر کار میکردند مشکل خاصی نبود چون مسیر رفت و برگشت اتوبوسها کوتاه تر بود و مسافران هم تو تمامی این چندخط پخش میشدن.

تا اینکه یه روز صبح مدیران گرامی سازمان اتوبوسرانی بیدار شدند و فکر جدیدی به ذهنشون رسید یک خط اتوبوس جایگزین این چندین خط ... اون هم از تجریش تا راه آهن و فقط ١٠٠ تومن ... یک ابتکار جدید و جالب که شاید خدا رو چه دیدی یه رکورد به عنوان طولانی ترین خط اتوبوس شهری هم ثبت شد(البته خط آزادی - تهرانپارس هم دست کمی از این خط نداره) و اینکه خب بجای ٢٠ تومن و ۴٠ تومن یکبارگی ١٠٠ تمون میگیریم اینجور هم از شر بلیط خلاص میشیم هم درآمد بیشتری کسب میکنیم... حالا اصلا بحث ۵،۴ برابر شدن قیمت بلیط نیست ( البته بعضی ها میگن که این افزایش نیست بلکه میانگین قیمت بلیط چند خط قبلیه که تو این مسیر کار میکردن و میگن که ١٠٠ تومن برای تجریش تااااا راه آهن خیلی خوبه، اما خدایی چند درصد مسافرا از تجریش تا خود راه آهن و یا بالعکس میرن؟) بگذریم بحث اینه که بابا جان اگر افزایش دادید نوش جانتون اما خب باید فکر جدیدتون به اندازه همین افزایش، بهتر عمل کنه و رفاه بیشتری برای مردم در پی داشته باشه، من نمیدونم این مسئولین محترم یک بار برای رضای خدا تو ساعات اوج مسافر نگاهی به این مسیر و مسیر مشابه آزادی-تهران پارس کردن؟

حدودای ۵ تا ٨ عصر وقتی بخوای از شمال به جنوب این مسیر رو بیای تو هر ایستگاه حداقل ٣٠-۴٠ نفر رو میبینی که منتظر اتوبوس هستن که هر اتوبوس هم که می آد ٢ یا ٣ نفر شاید اونم بصورت آویزون شده از در میتونن جا بشن...از سیستم تهویه و هوای داخل اتوبوسبا اون جمعیت نگو و نپرس...و کلا همه بصورت له شده در مقصد پیاده میشن...تو ساعات عادی هم چون مسافر یکم کمتره خط ویژه به پیست رالی تبدیل شده و اتوبوسها بر سر تصاحب ١٠٠ تومنی های بیشتر به سبقت بازی مشغولن که بعضی مواقع هم به دعوا مبدل میشه...

مسیر مشابه ( آزادی - تهران پارس) هم با مشکل عدم جوابگویی در ساعات اوج مسافر مواجهه در صورتی که در حالت قبل که چندین خط در اونجا بود اصلا همچین مشکلاتی وجود نداشت.

با یکی از راننده ها که صحبت میکردم میگفت ١٣۵ اتوبوس تو این خط کار میکنن که من بعید میدونم اما چیزی که مشخصه اینه که بدلیل طولانی بودن مسیر باید میزان اتوبوسهایی که تو خط در یک زمان در حال حرکتند رو بیشتر کنن و یا یکسری اتوبوسها رو خالی بفرستن و از یک مسیری به بعد مسافر سوار کنن که این حالت میشه همون سیستم قبلی (چندین خط در یک مسیر)...

به هر حال لپ کلام اینکه ای مسئولین ای مدیران خواهشا هوای این مردم رو هم یکم داشته باشید ماشین که نمیتونن بیارن به هزار و یک دلیل، ترافیک و آلودگی و بنزین و نبودن جا پارک و ...لااقل دلشون به این سیستم حمل ونقل شهری گرم باشه...یکم رو طرحهایی که پیاده میکنید بیشتر تامل و تفکر کنید...